55. Irinyi verseny beszámoló
55. Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny
2023. április 14-16., Debrecen
Beszámoló
NTP-TMV-M-22-B-0039 pályázat
2023-ban szervezőként immár ötödik éve, jelenléti helyszínként pedig harmadik alkalommal (2019, 2022 és 2023) a Debreceni Egyetemen gyűltünk össze az Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny döntőjén. Habár a város a „régi” volt, mégis részben egy új helyszínt ismerhettünk meg, ugyanis a „főhadiszállás” – a kollégium, a nyitórendezvény, valamint a szóbeli forduló és a záróesemény is a Kassai úti campus-on volt. Azért a már korábban megismert helyszínt, az Egyetem-téri Kémia-épületet és Élettudományi Épületet sem kellett nélkülöznünk, mert a laborok és az írásbeli fordulók idén is ezen a már megszokott helyszínen kerültek megrendezésre.
A megnyitót április 14-én este tartottuk a Kassai úti Lovardában. Először Várnagy Katalin, az Irinyi Verseny Helyi Szervezőbizottság elnöke, a DE Kémiai Intézetének igazgatója köszöntötte a verseny diák résztvevőit, a felkészítő tanárokat és a verseny szervezésében nagy szerepet játszó versenybizottság és a Magyar Kémikusok Egyesülete, valamint a helyi szervezőbizottság tagjait. Elmondta, hogy az Irinyi verseny révén megmozgatott diákok nagy száma és a döntőbe jutott 220 diák talán biztosítékot jelent arra, hogy bár a kémia a nehezebb természettudományos tárgyak közé tartozik, továbbra is vannak és lesznek olyanok, akik lelkesen foglalkoznak a kémiával a kötelező órákon túl is – közülük kerülhetnek ki a jövő vegyészei, vegyészmérnökei, kémia tanárai, akikre a jövőben is nagy szükség lesz. Külön köszöntötte a felkészítő tanárokat is: ahhoz, hogy a diákok ilyen eredményeket érjenek el, a kémia tanárok nagyon sok – tanórán kívüli – felkészítő munkájára van szükség, amely során megmutatják tanítványaiknak a kémia, a vegyészet szépségeit és felkeltik az érdeklődést eziránt a tudományág iránt. A legnagyobb elismerését fejezte ki ezért a felkészítő munkáért, amit a kémia tanárok akkor is csinálnak, ha helyzetük nem könnyű, hiszen ismert, hogy sokkal nagyobb társadalmi elismerés (akár erkölcsi, akár anyagi értelemben) járna nekik. Kifejezte azt a reményét, hogy a tanárok helyzetének jobbítására tett ígéretek nemcsak ígéretek maradnak.
Ezt követően Kéki Sándor, a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Karának vegyész tanszékvezetője, tudományos és pályázati dékánhelyettese tartotta meg nyitóbeszédét. Elmondta, hogy az Irinyi János Országos Középiskolai Kémia Verseny fontos szerepet tölt be a tehetséggondozásban, a tudományos utánpótlás nevelésében és ipar minőségi szakember utánpótlásának biztosításában. A diákok a versenyen magas szintű elméleti és gyakorlati tudásukról adnak számot, ami jó alapot biztosít az Országos Tanulmányi Versenyeken (OKTV) való további sikeres szerepléshez, illetve a későbbi, kémiával kapcsolatos tanulmányaikhoz is.
Az idei versenyen Simonné Sarkadi Lívia nem tudott személyesen részt venni, így az MKE-t a nyitóünnepségen Mika László Tamás főtitkár képviselte, aki beszédében a Magyar Kémikusok Egyesülete nevében köszöntötte a diákokat. Méltatta azt a munkát, amit a Magyar Kémikusok Egyesülete munkatársai a versenybizottsággal karöltve több évtizede végeznek, és megszervezik a legnagyobb létszámmal, személyes részvétellel zajló országos kémia versenyt. A kémia iránti érdeklődés felkeltésében és fenntartásában óriási szerepe van a tanároknak. Ez jelentheti az utánpótlást a műszaki és a tudományegyetemek kémia, vegyészmérnök szakjain.
Végül Ősz Katalin, a Versenybizottság elnöke köszöntötte a jelen lévőket és nyitotta meg a versenyt sok sikert és még több közös élményt kívánva diákoknak, tanároknak egyaránt.
Az idei kulturális program keretében Vágvölgyi Fanni és Juhász Máté kápráztatta el a közönséget latintánc-bemutatójukkal.
Az estét a diákok és a tanárok is ünnepélyes vacsorával zárták. Az országos verseny döntőjére készült el a magyar Kémikusok Lapja egészen kivételes különszáma (https://www.mkl.mke.org.hu/2023-teremtsuenk-termeszettudomanyos-tehetsegeket.html), amely az elmúlt két évben meghirdetett, TEremtsünk Természettudományos Tehetségeket (TETT) mesepályázat pedagógiai tapasztalatait fogja össze. A pályázat ötletgazdája és megvalósításának fő letéteményese, Szántay Csaba (Richter) a különszám mellé a tanárok számára személyes üzenetet is küldött, míg a különszám szerkesztője, Lente Gábor étvágygerjesztőként mondott néhány szót a lap tartalmáról.
Másnap, április 15-én az Egyetem-téri campuson folytatódott a verseny az írásbeli és gyakorlati fordulókkal. Az előző évben már kipróbált és „bevált” menetrend szerint idén a 9. és 10 osztályos tanulók ismét nem egyszerre írták meg az írásbeli fordulót, majd végezték el a laborkísérleteket, hanem a 9. osztályosok az írásbelivel, a 10. osztályosok pedig a laborral kezdtek, majd a két csapat cserélt.
A kísérőtanárok munkájának eredményeképpen estére részleges eredményhirdetésre kerülhetett sor. Hálásak vagyunk minden kollégának, akik részt vettek a javításban.
Az esti részleges eredményhirdetésre a versenybizottság összeállította azoknak a diákoknak a névsorát, akik a másnapi szóbeli fordulón részt vehettek, valamint estére a részletes írásbeli- és laborpontszámok is felkerültek a Debreceni Egyetem Kémiai Intézetének Irinyi-oldalára. A hagyományok szerint azonban ezt az eredményhirdetést mindig megelőzi egy izgalmas előadás – ezt idén Juhász László, a Debreceni Egyetem Szerves Kémiai Tanszékének egyetemi docense tartotta Ami az asztalra kerül címmel. A 40 pereces bemutatóban az élelmiszertudományok világába kalauzolta el a Debreceni Egyetem egyik legnagyobb előadótermét is teljesen megtöltő hallgatóságot: volt szó a tartósítás fizikai és kémia módszereiről, a mikotoxinok által jelentett, de kevéssé közismert kockázatokról, illetve arról is, hogy az E-számokkal jelölt élelmiszeradalékok közül vannak olyanok, amelyek csak esztétikai célokat szolgálnak, de jelentős hányaduk eleve természetes anyag.
A másnap (április 16.) délelőtti szóbeli forduló a Kassai úti helyszínen, az Állam- és Jogi Kar nagy előadótermében zajlott. A diákok előadásait pontozó zsűri tagjai Bárány Zsolt Béla kémiatanár, Mika László Tamás, egyetemi tanár, Musza Katalin kémiatanár, egyetemi docens, Ősz Katalin egyetemi docens, valamint Várnagy Katalin egyetemi tanár voltak. A szóbeli fordulón ismét rendkívül tartalmas, érdekes és remekül összeállított, 5-5 perces előadásokat hallgathattunk meg különböző stílusokban.
A szóbeli forduló – és így az egész rendezvény – ünnepélyes eredményhirdetéssel és zárófogadással fejeződött be. Az előbbin részt vett Kozma Gábor, a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Karának oktatási dékánhelyettese is. Ő is köszöntötte a Debrecenbe érkező diákokat és tanáraikat, gratulált az eredményekhez, illetve a Kémiai Intézet munkatársainak a szervezéshez, mely egy ekkora volumenű verseny szervezésénél igen komoly – ugyanakkor örömteli feladat.
A 2022-ben alapított és 2023-ban második alkalommal odaítélt, legjobb szóbeli fordulós előadásért járó Pálinkó István díjat a zsűri döntése alapján idén Péter Ádám Nimród (Szent István Gimnázium, Budapest, felkészítő tanára: Borbás Réka) vehette át.
A verseny két Irinyi-díjasa (a részt vevő kilencedikes, illetve tizedik osztályos tanulók legjobb eredményt elérő egy-egy versenyzője) Muraközi Péter (Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium, Győr, felkészítő tanára: Molnár Zsolt), valamint a már 2022-ben, 9. osztályosként is Irinyi-díjat nyert Erdélyi Kata (Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, felkészítő tanára: Albert Attila) voltak.
Az egyes kategóriák helyezettjei és a különdíjasok az alábbiak lettek:
I.a. kategória
1. |
Muraközi Péter, Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Molnár Zsolt) |
|
2. |
Biró Artúr, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence) |
|
3. |
Simon János Dániel, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence) |
|
4. |
Zólomy Csanád, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Keglevich Kristóf) |
|
5. |
Koscsó Virág Mária, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence) |
|
6. |
Bauer Balázs, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Árki Csilla) |
|
7. |
Soczó Panni, Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Versits Lívia) |
|
8. |
Keczkó Tímea Anna, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Árki Csilla) |
|
9. |
Nagy Luca, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Árki Csilla) |
|
10. |
Csicsirkó Máté, Pannonhalmi Bencés Gimnázium és Szakkollégium (felkészítő tanár: Drozdík Attila) |
|
10. |
Hasulyó Dorián, Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnázium (felkészítő tanár: Bedő Éva) |
|
11. |
Takách Máté, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence) |
|
I.b. kategória
1. |
Péter Ádám Nimród, Szent István Gimnázium, Budapest (felkészítő tanár: Borbás Réka) |
2. |
Husznai Marcell Rafael, Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, Pécs (felkészítő tanár: Petz Andrea) |
3. |
Solymosi Bence, Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Baranyi Ilona) |
4. |
Monok Péter, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Villányi Attila) |
5. |
Szabó András Sámuel, Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Kertész Róbert) |
6. |
Zámbó Luca, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Villányi Attila) |
7. |
Mohácsi Panna, Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Homoki Árpád) |
8. |
Gyúri Emma, Szent István Gimnázium, Budapest (felkészítő tanár: Borbás Réka) |
I.c. kategória
1. |
Bodó Ákos, Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Technikum (felkészítő tanár: Feketéné Kiss Judit) |
2. |
Füzy András Dávid, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest (felkészítő tanár: Barabás Gergő) |
3. |
Géczi Tamás, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest (felkészítő tanár: Barabás Gergő) |
Az I. kategóriában a legeredményesebb elméleti feladatmegoldó (pontosabban: akik hibátlanul oldották meg az elméleti feladatokat) a következők voltak: Biró Artúr, Monok Péter, Muraközi Péter, Nagy Luca. A legeredményesebb (hibátlan) számítási feladatmegoldó Muraközi Péter volt. A gyakorlati (laboratóriumi) fordulóban négy versenyző is hibátlan eredményt, maximális pontszámot ért el.
II.a. kategória
1. |
Erdélyi Kata, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila) |
2. |
Csitári Dávid, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila) |
3. |
Gáspár Réka, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium (felkészítő tanárok: Mocsári Nóra, Berek László) |
4. |
Darázs Anna, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Csatóné Zsámbéky Ildikó) |
5. |
Tusnády Sámuel, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila) |
5. |
Ujpál Bálint, Miskolci Herman Ottó Gimnázium (felkészítő tanár: Molnár Krisztina) |
6. |
Tran Huyen Ly Teri, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila) |
II.b/1. kategória
1. |
Liu Jiazong, Szent István Gimnázium, Budapest (felkészítő tanárok: Miklós Zoltán, Borbás Réka, Formanné Kiss Andrea) |
2. |
Nagy-Szentesi Máté, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence) |
3. |
Bíró Bence Fülöp, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila) |
4. |
Arató Attila Gergő, Pécsi Janus Pannonius Gimnázium (felkészítő tanár: Hegyiné Király Krisztina) |
5. |
Csomai Zsófia Rozi, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence) |
6. |
Németh Samu, Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (felkészítő tanár: Győryné Timár Henriette) |
7. |
Marofka Ferenc, Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium (felkészítő tanárok: Dudás Erna, Kemenczei Gábor) |
8. |
Németh Marcell, Pécsi Janus Pannonius Gimnázium (felkészítő tanár: Hegyiné Király Krisztina) |
II.b/2. kategória
1. |
Viczkó Csaba, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Sebő Péter) |
2. |
Barta Péter, Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Lakatosné Tóth Ildikó) |
3. |
Böszörményi Bánk, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Sebő Péter) |
4. |
Kaleta Viktória, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Sebő Péter) |
5. |
Orliczki Bettina, Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen (felkészítő tanár: Várallyainé Balázs Judit) |
6. |
Nagy Dávid, Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc (felkészítő tanár: Fóris Tímea) |
II.c. kategória
1. |
Boskó Bendegúz, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium (felkészítő tanár: Mocsári Nóra) |
2. |
Horváth Vitéz Adorján, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium (felkészítő tanár: Mocsári Nóra) |
3. |
Halasi Bálint, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest (felkészítő tanár: Barabás Gergő) |
A II. kategóriában a legeredményesebb elméleti feladatmegoldó Erdélyi Kata és Liu Jiazong, a legeredményesebb (azaz hibátlan) számítási feladatmegoldó Erdélyi Kata volt. A gyakorlati (laboratóriumi) fordulóban hibátlan eredményt, maximális pontszámot ért el 19 versenyző.
Kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért az alábbi felkészítő tanárok kaptak elismerést:
Baranyi Ilona |
(Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium) |
|
Varga Bence |
(ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest) |
|
Kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért az alábbi iskolák kaptak különdíjat:
Szent István Gimnázium, Budapest |
Reanal vegyszercsomag |
ELTE Apáczai Csere János Gyakorló-gimnázium és Kollégium, Budapest |
EUROAPI gyárlátogatás |
A 2023-as év Debrecen számára már az ötödik alkalom volt, hogy a döntő szervezését vállalták, azonban – mivel két évben a COVID-19 járvány miatt a személyes döntő elmaradt – további két évig, 2025-ig még Debrecen ad helyet az Irinyi-döntőknek. Találkozzunk tehát jövőre ugyanitt!
A versenyről további információkat talál az alábbi oldalakon:
-
https://www.irinyiverseny.mke.org.hu: az MKE Irinyi-oldala (innen letölthető a verseny története, a versenykiírás, az egyes fordulók feladatsorai és megoldókulcsaik, valamint fényképek)
-
https://kemia.unideb.hu/hu/irinyi-janos-orszagos-kozepiskolai-kemiaverseny-2023: a Debreceni Egyetem Irinyi-oldala (ahol elérhető a gyakorlati forduló feladatsora és megoldókulcsa, a verseny elméleti és gyakorlati fordulójának az összesített eredménye, fényképek, valamint információk a versenyhelyszínekről)
Irinyi Díj I. kategória Muraközi Péter
Irinyi Díj II. kategória Erdélyi Kata
A program részben a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Tehetség Program által meghirdetett NTP-TMV-M-22-B-0039 azonosító számú pályázati támogatásból valósul meg.
Kiemelt támogatók még a Richter Gedeon Nyrt. EGIS. Gyógyszergyár Zrt. és az EUROAPI Hungary Kft.
További támogatók: AKTIV INTSRUMENT Kft., C.H.Erbslöh Hungaria, LaborExport, MERCK, MESSER, REANAL LABOR Kft., UNICAM Magyarország Kft.
Budapest, 2022. május 05.
Androsits Beáta
Ügyvezető Igazgató
Magyar Kémikusok Egyesülete
További támogatók: